Hopp til innhold

Frukt og grønnsaker passer glimrende til frokost og kan bidra til å øke lysten til å spise et godt morgenmåltid. Uansett hva slags frokost du velger å spise, er det mulig å inkludere friske eller presset frukt eller grønt.

Brødskiver
Er du av dem som sverger til brødskiver eller knekkebrød med ost eller leverpostei? Brødskivene kan du toppe med paprikaskiver, tomatskiver, agurkskiver, rødbeter, epleskiver, avokadoskiver, salatblad, spirer eller bønneskudd. Eller hvorfor ikke lage en brødskive med litt rømmekolle og epleskiver og et lett dryss med kanel oppå? Mmmm... - Men det er jo så lite, tenker du kanskje. Men alt monner når 5 om dagen-regnskapet skal gjøres opp på kvelden.

Frokostblandinger med frukt og bær
En tallerken med havregryn, frokostblanding eller cornflakes med melk, kefir eller yoghurt blir et lekkert måltid hvis du pynter med friske fruktbiter eller friske eller frosne bær. Her er det egentlig kun din egen fantasi som detter grenser.

Juice
Suppler kaffen eller teen med deilig friskpresset juice. Om du ikke har en juicepresse, så er det kjempeenkelt å presse seg et glass appelsinjuice med en manuell sitruspresse. Press ett og ett glass om gangen så ikke C-vitaminet forsvinner. Ferskpresset juice bør ikke oppbevares, men drikkes med én gang.

Er du så heldig å ha juicepresse, er mulighetene uendelige. Benytt frukt og/eller grønnsaker, og smak gjerne til med noen bær til du finner den blandingen du liker.

Smoothie
Smoothie er yppelig frokost. Her kjører du frossen eller frisk frukt og/eller bær i en blender - og drikker. Bruker du frossen frukt eller bær, trenger du ikke å tilsette isbiter. For å få en litt kremet konsistens på smoothien, så tilsetter du en banan. Har du ikke banan, kan du tilsett litt yoghurt. Du kan også tilsette litt frokostblanding i smoothien. Godt!

Tips:
Ikke kast bananer som begynner å bli brune i skallet. Skrell og skjær dem opp i biter/skiver og frys dem ned. Bruk dem så i frokostsmoothien din siden.

Så er du klar for jobb eller skole!
Men husk å ta med en boks med små knaskegulrøtter, kålrotskiver, eplebiter, melonbiter, m.m. så har du om sulten skulle melde seg mellom frokost og lunsj eller mellom lunsj og middag.

Ha en god og grønn dag!