Hopp til innhold

Bør jeg spise mellommåltider?

I Norge har vi ingen konkrete anbefalinger på hvorvidt man bør spise mellommåltider eller ikke. Noe forskning har funnet at personer som spiser tre eller flere måltider om dagen har lavere kroppsvekt, men studiene har ikke bevist at det er antallet måltider i seg selv som påvirker vekta.

Bli kjent med din egen kropp, og kjenn etter når du er sulten og når du er mett. Du  ikke spise hvis du ikke er sulten, bare fordi det har gått tre timer siden forrige måltid. Samtidig kan det være lurt å fylle på før sulten tar overhånd, hvis du vet at det kan føre til at du tar usunne matvalg.

Det er behov for mer forskning på sammenhengen mellom måltidsrytme og helse, men enn så lenge er rådet veldig enkelt: Gjør det som funker for deg i din hverdag.

Hva skal jeg spise?

Det kan være vanskelig å finne noe som både er sunt og enkelt, og her slår vi et slag for frukt og grønt som mellommåltid. Svært ofte vil frukt og grønt komme billigere ut enn alternativene. En gulrot, en banan eller et eple krever ingen tilberedning og kan lett puttes rett i bagen. Suppler gjerne med mandler eller nøtter for sunt fett og protein. Bonusen ved å velge frukt eller grønt er at de inneholder vann og fiber som gir metthetsfølelse. Er du i tillegg opptatt av kaloriinnhold vil frukt, bær og grønnsaker være et godt alternativ når du trenger kjapt påfyll. De inneholder lite kalorier, samtidig som de fyller magen, bidrar med massevis av nyttige næringsstoffer, og smaker godt i farta.

Eksempler på næringsrike og gode mellommåltider:

  • 1-2 frukt sammen med en liten håndfull usaltede nøtter eller mandler
  • Avokado
  • Gulrot eller knaskegulrøtter
  • Smoothie med grønnsaker
  • Cherrytomater
  • Minimais
  • Sukkererter
  • Oppskårede grønnsaker som paprika, agurk, gulrot eller kålrot
  • Yoghurt naturell med oppskåret frukt
  • Syrnet melk eller yoghurt med kornblanding og bær