Hopp til innhold

Alle er enige om at det er sunt å spise mer frukt og grønnsaker. Men hvordan kan vi gjøre det på en enkel og fristende måte? Svaret er: Kutt opp! Vi har laget noen tips som kan hjelpe deg med å komme i gang. Vi garanterer at det blir vellykket!

Slik kutter du opp

Beregn omtrent 200 gram eller 6-8 biter per person.

Gulrøtter - kuttes i staver

Kålrot - kuttes i staver 

Blomkål - kuttes i små buketter

Agurk - kuttes i staver

Stilkselleri - kuttes i staver

Babymais - serveres hele

Cherrytomat - serveres hele

Sukkererter - serveres hele

Paprika - kuttes i staver

Reddiker - serveres hele

Brokkoli - kuttes i små buketter

Neper - kuttes i staver

Dipp som passer godt å servere til

Det er mange ulike typer dipper som passer godt til oppkuttede grønnsaker. Prøv f.eks. tomatsalsa, hummus, tzatziki, guacamole, aioli eller pesto.

Tips

  • Legg biter eller staver av kålrot og gulrot i en skål med vann og sett det i kjøleskapet til det skal serveres.
  • Bruk epledeler til å dele eple og agurk.
  • Bruk et muffinsbrett til å servere de ulike grønnsakene i.
  • Skjær kålrot, agurk og nepe i skiver og trykk ut figurer med pepperkakeformer - gøy for barna.
  • Oppkuttede grønnsaker er ypperlig til å ta med på tur i skogen eller på stranden - leskende og lett å spise.
  • Snacks som ikke trenger å kuttes; cherrytomater, knaskegulrøtter, minimais, sukkererter og reddiker.
  • Litt sen middag? Kutt opp grønnsaker og sett frem før middagen, da mister ingen appetitten.
  • Lag et kryss på 6-8 mm i bunnen av en reddik og legg den i isvann. Reddiken sveller fort og blir til en nydelig rose.