Hopp til innhold

På vår Facebook-side (www.facebook.com/5omdagen) spurte vi våre tilhengere om hvilke frukt og grønnsaker som alltid blir liggende igjen i deres kjøleskap. Tilbakemeldingene vi fikk var at spesielt kålrot og hodekål var grønnsaker som ofte ble liggende. For å tilrettelegge for "gjenbruk" kommer vi her med noen eksempler på grønnsaker som ofte blir liggende og gode tips til hva du kan gjøre med disse "restgrønnsakene". Det er ikke mye som skal til for at du kan lage et gourmet-måltid også av disse.

Brokkoli:

Har du litt brokkoli til overs? Da kan du lage denne mosen. En deilig grønnsakpai er heller ikke å forakte.

Blomkål:

Har du en halv blomkål til overs, kan du lage f.eks. lage blomkålkrem som passer godt til middagen. Du kan også lage en grønnsakgrateng som er fullgod middag i seg selv.

 

Squash:

På vinterstid kan du bruke rester av squash til en frisk smoothie med gulrot og lime. På sommeren er det godt med squash på grillen.

Vårløk:

Vårløk passer utmerket til å ha i sauser. Hva med f.eks. en roquefortdressing med worcestersaus? Godt til salater.

Purre:

Purrekubber er kjempegodt som "ventemat", forrett eller som innslag på tapas-anretningen. Eller om du rett og slett smørdamper den.

Kålrot:

Kålrot passer utmerket til rotmos. Grønnsaken passer også godt i gryteretter og bakt i ovn. Du kan også skjære den i staver og spise den som snacks.

Sellerirot:

Hvis du har litt sellerirot til overs kan du lage denne kjempegode rotfruktgratengen. God middag for store og små.

Løk:

Løk er jo en "universal"-grønnsak som du kan bruke nesten over alt. Dette festbrødet er kjempegodt til en gryterett eller suppe, eller til en kjempegod løkpanne.

Hodekål:

Kål kan man alltid bruke til coleslaw. Hva med f.eks. en New Orleans-variant? Kål smaker også godt i wok og har du et halvt kålhode igjen i kjøleskapet kan du lage denne woken.

Generelt sett kan man si at rotgrønnsaker ofte passer godt som mos (du kan f.eks. bruke kålrot og pastinakk i potetmosen). Rotgrønnsaker passer også bra til å bake i ovn. Mange grønnsaker (som f.eks. brokkoli, blomkål og løk) passer bra å lage suppe av. Lag gjerne en liten "opprydningssuppe".

Frukt er det litt mer sjelden at man har til overs. Husk at all frukt smaker godt i smoothie. Kutt opp frukten før den blir overmoden og legg den i fryseren (kan oppbevares i fryser i 4-6 måneder). Da vil du alltid ha ingrediensene klare til å lage smoothie.