Hopp til innhold

Artikler og temaer

  1. Urteguiden - hvilken urt passer til hva?

    Friske krydderurter setter ekstra smak på maten og er en fin erstatning for salt. I tillegg til å lukte og smake godt, stimulerer de sansene og appetitten vår. Her er en guide til hva de ulike krydderurtene kan passe til.

  2. Høstfest

    Høsten er tiden for å feire de flotte, norske råvarene. Det er nå frukt og grønnsaker som epler, løk, beter, gresskar, sellerirot, jordskokk, pastinakk, poteter og kålrot har sin høysesong.

  3. Ta en potet - lag potetmos

    Potetmos, eller potetstappe som også mange sier, er superenkelt å lage selv. Det går ofte raskere enn å tilberede kokte poteter. Litt hakkede krydderurter, hvitløk, eller annet krydder, og kanskje en god porsjon med egen fantasi, så vips - du har din egen kjempegode variant.

  4. Blått i blått av blåbær i Reddalen

    I 2006 plantet produsentekteparet Seland 2502 blåbærbusker. I 2013 omsatte de 2 tonn. I år beregnes det en omsetning på 4 tonn. Ekteparet Seland har tro på blåbærproduksjon nå. Etterspørselen av bær øker år for år her i landet, ikke minst hva blåbær angår.

  5. Kostråd: Fem om dagen

    Helsedirektoratet anbefaler i kostrådene sine at man spiser et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt, bær, grove kornprodukter og fisk. Her er anbefalingene som gjelder for 5 om dagen.

  6. Frisk vinter med frukt og grønt

    Vil du gi kroppen den beste forutsetningen for god helse i vinter? Da finner du ingrediensene i frukt- og grønnsaksdisken! Frukt, bær og grønnsaker er en god kilde til vitamin C som er viktig for vårt immunforsvar. Vitamin C beskytter cellene mot angrep fra skadelige stoffer, såkalte frie radikaler, og hjelper på den måten kroppen til å holde seg frisk.

  7. Oppbevaring av frukt og grønnsaker

    Temperatur, luftfuktighet og lysforhold har betydning for lagring av frukt og grønnsaker. Her får du gode råd om oppbevaring.

  8. Kålrot - nordens appelsin

    Den lyser ikke direkte opp i grønnsakdisken, likevel er den vel verdt en hyllest, kålroten. Den er rimelig og den er tilgjengelig hele året. Og ikke minst, den er full av det viktige C-vitaminet. Derfor kalles den også Nordens appelsin.