Hopp til innhold

Artikler og temaer

  1. Oppkuttet frukt og grønt i bakker

    Skolebarn trenger en fruktpause

    Skoledagen er lang. Barna er vant med en fruktpause fra barnehagen. En anledning til å fylle på ny energi og å roe ned rundt bordet. Å kose seg sammen med andre med en fruktpause er positivt for både miljøet og konsentrasjonen.

  2. Lunsj og matpakker - fra boken Førsteklasses mat

    Barnas beste matpakker

    Tips til fargerike og sunne matpakker til barna.

  3. Fra boken Førsteklasses - oppslagsbilde poteter

    Den norske potetdagen

    Onsdag 2. oktober feirer vi den norske potetdagen for første gang. Dette skal bli en merkedag for å sette fokus på alt det positive omkring poteten. Den er sunn, anvendelig i mange slags retter, rimelig og ikke minst bærekraftig. Potet er egnet å dyrke i hele landet, og den tåler godt lagring. Poteten fortjener ny heltestatus.

  4. Samlebilde av forskjellige tomatsorter

    Derfor elsker vi tomater

    Tomater spiller hovedrollen i flere av våre favorittretter. Den smaker godt og er i tillegg svært næringsrik og har virkelig fortjent sin plass i kostholdet vårt. Et høyt og variert inntak av grønnsaker og frukt kan bidra til å forebygge en rekke kreftformer.

  5. Fristende fruktfat med oppkuttet frukt og bær.

    Det beste påskegodtet

    I påsken skal vi kose oss hver dag. Et fat med oppkuttet frukt og bær er fristende, fargerikt og godt, og gir deg mange gode næringsstoffer samtidig som du koser deg. Da er det også plass til en liten sjokoladebit eller en kokosbolle på fatet av og til.

  6. Fra boken Førsteklasses - illustrasjonsbilde

    Frukt og grønnsaker kan forebygge flere krefttyper

    I dag har vi god kunnskap om hvordan levevanene våre kan påvirke risikoen for kreft. Et kosthold i tråd med kostrådene, og med et høyt og variert inntak av frukt og grønnsaker, kan redusere risikoen for en rekke krefttyper.

  7. Koking og damping av grønnsaker i kjele

    Hvordan bevare vitaminene ved tilbereding?

    Vannløselige vitaminer, spesielt vitamin C, er sårbare vitaminer som lett reduseres ved matlagning. Det kan derfor være lurt å lære seg hvilke tilberedningsmåter som best bevarer vitaminene i frukt og grønnsaker.

  8. Vannmelon-pizza med frukt og bær som topping

    Melonpizza med kokos

    Pizza til dessert?! Ja da. Og spesielt kult er det å servere melonpizzaen vår til de yngste i selskapet eller i barnebursdagen. Lag flere, for disse går unna.